Oznakowanie wagonów, kontenerów i cystern zgodnie z RID
Tego nie znajdziecie nigdzie w polskim Internecie.
Ze świecą szukać artykułów które przedstawią jakiekolwiek informacje na temat regulacji dotyczących międzynarodowego przewozu koleją towarów niebezpiecznych. Nie mówiąc już o tym, że wielkim wyzwaniem jest znalezienie sklepu w którym można ten akt prawny kupić w formie książki.
Mam nadzieję to zmienić. Tymczasem ten artykuł jest kwintesencją informacji dotyczących oznakowania wagonów, kontenerów i cystern zgodnie z RID. Prościej nie da się tego przestawić a skorzystać z tego mogą wszyscy którzy przygotowują się do egzaminu na doradcę lub osoby obecnie pracujące w tej branży. Korzystajcie, bo wiem jak łatwo jest czuć się zagubionym w zawiłościach prawnych
Oznakowanie zgodne z RID
Oznakowanie | Wagon zakrytyWagon-cysterna | Kontener-cysternaSkrzynia(kontener wielki) | Cysterna-przenośna | Podstawaprawna |
Duże nalepki ostrzegawcze | na obu bokach | na obu bokachi na obu czołach | na obu bokachi na obu czołach | 5.3.1.2,5.3.1.4 lub 5.3.1.5 |
Materiał zagrażający środowisku wodnemu (znak ryba drzewo) | na obu bokach | na obu bokachi na obu czołach | na obu bokachi na obu czołach | 5.3.6, 5.2.1.8 |
Znak dla materiałów podgrzanych (termometr) | na obu bokach | na obu bokachi na obu czołach | na obu bokachi na obu czołach | 5.3.3 (zajrzyj do 2.2.9.1.13) |
Znaki manewrowania wzór nr 13 i 15 | na obu bokach | na obu bokach | na obu bokach | 5.3.4 |
Prostokątne tablice pomarańczowe z nr zagrożenia i numerem UN | na obu bokach | na obu bokach | na obu bokach | 5.3.2.1,5.3.2.2 |
Metalowa tabliczka odporna na korozję (tabliczka znamionowa | na dennicy przy pomościelub na jednym boku | na boku lub na czole | na boku lub na czole | 6.7.2.20, 6.7.3.16, 6.7.4.15, 6.7.3.13, 6.8.2.5, 6.8.3.5,6.9.6lub 6.11.3.4 |
Kod cysterny | na obu bokach | na obu bokach lub na czole (na skrzyni nie) | – | patrz podstawy dla tabliczki |
Data następnego badania | na obu bokach | – | – | patrz podstawy dla tabliczki |
Tablica przestawna (tylko dla gazów propan-butan) | na obu bokach | – | – | 6.8.3.5.7 |
Znak uziemienia | na obu bokach | przy armaturze(na skrzyni nie) | przy armaturze | 6.8.2.1.27 |
Pas pomarańczowy | otaczający zbiornikna wys. osipodłużnejzbiornika* | – | – | 5.3.5 |
*tylko do gazów
UWAGA 1 – Na wagonie przewożącym sztuki przesyłki nie umieszczamy tablic pomarańczowych, chyba że jest to ładunek jednorodny zgodnie z ostatnim zdaniem 5.3.2.1.1
UWAGA 2 – Jeżeli kontener wielki, MEGC (wieloelementowy kontener go gazu), kontener cysterna, lub cysterna przenośna znajdujące się na wagonie i mają niewidoczne z zewnątrz nalepki to muszą być one umieszczone również na obu ścianach bocznych wagonu. W przeciwnym wypadku oznakowanie wagonu nie jest wymagane – 5.3.1.3
UWAGA 3 – Nieoczyszczone, nieodgazowane lub nieodkażone próżne kontenery i cysterny muszą być tak samo oznakowane nalepkami, jakie posiadały będąc załadowane.
UWAGA 4 – Kontenery mały oznakowuje się jak sztuki przesyłki – 5.2.2
UWAGA 5 – Jeżeli w wagonie lub w kontenerze wielkim przewożone są przedmioty lub materiały wybuchowe klasy 1 należące do:
– co najmniej dwóch różnych grup zgodności (np. B i C) to na nalepkach nie podaje się informacji o grupie zgodności,
– co najmniej dwóch różnych podklas (np. 1.1 i 1.2) to nalepki powinny być zaopatrzone jedynie w nalepki zgodne ze wzorem odpowiadającym podklasie o największym zagrożeniu:
1.1 (największe zagrożenie), 1.5, 1.2, 1.3, 1.6, 1.4 (najmniejsze zagrożenie). Byłoby prościej gdyby było po kolei ale cóż zrobić.
Wyjątek: Jeżeli przewożone są materiały lub przedmiot wybuchowe 1.5D razem z 1.2 to wagon lub kontener wielki powinien być oznakowany nalepkami dla podklasy 1.1.