Czym różni się RID od ADR?
RID – co to?
RID to skrót od francuskiej nazwy „Reglement concernant le transport International ferroviaire des marchandises Dangereuses”, co znaczy Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych. Tak naprawdę RID jest załącznikiem C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), który tak samo jak ADR podlega modyfikacji co 2 lata, od 1 stycznia roku nieparzystego. Organizacją która czuwa nad treścią RID-u w porozumieniu z ONZ jest OTIF – Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami (Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail).
Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. zawiera:
- załącznik A – międzynarodowy przewóz osób i bagażu kolejami (CIV)
- załącznik B – międzynarodowy przewóz towarów kolejami (CIM)
- załącznik C – regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)
- załącznik D – użytkowanie pojazdów w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUV)
- załącznik E – użytkowanie infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUI)
- załącznik F – zatwierdzanie norm technicznych oraz przyjmowanie ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (APTU)
- załącznik G – dopuszczenie technicznym urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (ATMF).
W Polsce transport towarów niebezpiecznych koleją wykonuje się się zgodnie z:
- Ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych,
- Załącznikiem 2 do SMGS (Umowa o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej),
- RID.
Różnice pomiędzy RID a ADR
To tyle słowem wstępu. Teraz do rzeczy. Nad różnicami pomiędzy RID a ADR mogą w szczególności zastanawiać się osoby, które posiadają już uprawnienia Doradcy do spraw międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych i rozważają poszerzenie swoich kompetencji. Jednak pamiętając trud z jakim trzeba było się zmierzyć przy nauce ADR-u można mieć uzasadnione obawy dotyczące sympatycznego egzaminu w Transportowym Dozorze Technicznym 🙂 Jeżeli jesteś jedną z tych osób, chciałabym Ci coś powiedzieć – najgorsze masz już za sobą. RID jest łatwiejszy od ADR! Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że jest krótszy a po drugie – różnic pomiędzy tymi aktami prawnymi jest naprawdę niewiele.
Czym odróżnia się RID od ADR?
Część 1
- 1.1.3.6 stosuje się raczej okazjonalnie jako wyłączenie całkowite a nie częściowe przy przewozach wykonywanych przed przedsiębiorstwa pomocniczo dla ich działalności (bez zapisu w 1.1.3.6.1 i 1.1.3.6.2)
- 1.1.4.4 przewozy kombinowane kolejowo-drogowe
- 1.1.4.6 przewozy do lub przez terytorium Państw Stron SMGS
- 1.3.2.2 szkolenie stanowiskowe. Dla osób zaangażowanych w przewóz materiałów niebezpiecznych koleją przewidziane jest jedynie szkolenie stanowiskowe (bez egzaminów i wydawania uprawnień), dla 3 grup zawodowych.
- 1.4.3.5 nowy uczestnik przewozu: posiadacz wagonu-cysterny
- 1.4.3.6 nowy uczestnik przewozu: zarządca infrastruktury kolejowej
- 1.11 wewnętrzne plany awaryjne dla stacji rozrządowych
Część 2
- w każdej klasie jest dużo bardziej rozbudowana lista materiałów i przedmiotów niedopuszczonych do przewozu
Część 3
Czy wiesz, dlaczego „Tabela A” ma taką nazwę? Otóż dlatego, że w RID znajdziesz też „Tabelę B”! Tabela A to wykaz towarów niebezpiecznych w porządku numerycznym UN, natomiast Tabela B to wykaz towarów niebezpiecznych w porządku alfabetycznym. Tutaj wyszukiwanie jest jeszcze łatwiejsze.
Oprócz tego w Tabeli A nie ma:
- kolumny 14,
- kodu ograniczeń przewozu przez tunele,
- kolumna 19 dotyczy przesyłek ekspresowych a nie postępowania.
Część 4
- 4.3.2.2.4 przepisy mówiące o napełnianiu cystern albo do 20% albo powyżej 80% pojemności nie dotyczą wagonów-cystern, cystern odejmowalnych i wagonów baterii. Generalnie cysterny przewożone na kolei są pełne albo puste. Nie ma tam sprzedaży obwoźnej tak jak w ADR.
- 4.3.3.4 przepisy dotyczące kontroli napełniania wagonów-cystern do gazów skroplonych
- 4.3.4.1.4 dotyczy tylko kontenerów cystern, nadwozi wymiennych-cystern i MEGC
- 4.3.5 przepisy specjalne TU 21 i TU38
- 4.7 nie ma przepisów o stosowaniu ruchomych jednostek do wytwarzania materiałów wybuchowych (MEMU)
Część 5
- brak gładkich tablic barwy pomarańczowej
- dwa nowe znaki manewrowania nr 13 (ostrożnie przetaczać) i nr 15 (zakaz odrzutu i staczania)
- pomarańczowy pas na cysternie dla wagonów-cystern
oznakowanie zgodne z RID jest obszernym tematem który bardzo prosto opisałam w tym artykule.
- dokument przewozowy: przy przewozie luzem i w cysternach podaje się numer zagrożenia przed numerem UN. Nie ma kodu przewozu przez tunele. W odpowiednim polu listu przewozowego należy wstawić X.
Część 6
- inne terminy badań zbiorników wagonów-cystern: co 4 lata badania pośrednie, co 8 lat badania okresowe.
- TE22 i TE25 przepisy specjalne dotyczące konstrukcji wagonów.
Część 7
- 7.3.5 – odległość ochronna między wagonami
Część 8 i 9 – w RID te części nie istnieją.
Ciekawostki
- każda lokomotywa może wozić materiały niebezpieczne,
- na każdym wagonie można postawić kontener z materiałami niebezpiecznymi,
- w Polsce zarządcą infrastruktury kolejowej są Polskie Linie Kolejowe,
- zarządca infrastruktury musi mieć wykaz co znajduje się w wagonach,
- maszyniści muszą posiadać znajomość szlaku,
- droga hamowania pociągu przy prędkości 80km/h wynosi kilkaset metrów (dla porównania jest to 40 m dla ciężarówki),
Niektóre różnice pomiędzy RID a Załącznikiem 2 do SMGS:
- Tabela A posiada kolumnę 21 a, b, c – numer karty awaryjnej, ilość wagonów ochronnych i zasady manewrowania
- Dokument przewozowy dla transportu międzynarodowego wypełnia się w języku rosyjskim,
- X w dokumencie przewozowym: pole nr 23 w CIM, pole nr 50 w SMGS
- W dokuemncie przewozowym dla SMGS jest ukośnik pomiędzy numerem zagrożenia a numerem UN np. 33/UN1203
- Różne kolory pasów na wagonach-cystern, np. żółty, czerwony czy ciemnozielony.
Safety Lady Angelika Wójtowicz